Konsulentverdenen er ikke altid kedelig
Dynamics Property er en mindre virksomhed, der beskæftiger sig med at udvikle software til ejendomsadministration på en Microsoft baseret platform, nærmere betegnet Dynamics 365 platformen til Business Central. Selv om det er et ret snævert fokus, kan Per Damsgaard Nielsen berette om, at der ofte er specielle oplevelser forbundet med IT.
Virksomheden arbejder har specialiseret sig i at arbejde med en global platform – Dynamics NAV – eller som systemet hedder i dag – Business Central.
Denne artikel vedrører ikke virksomhedens produkt til ejendomsadministration, men de oplevelser som en konsulent på en international platform kan opleve.
I 2018 havde en større Dansk virksomhed etableret sig i 16 lande og for at finansiere udviklingen af deres primære system, havde virksomheden sagt ja til at supportere platformen.
Det var en projektorienteret virksomhed, men Per Damsgaard Nielsen, havde tidligere virket som product Manager inden for området.
En udfordring var at virksomhedens ejerselskabsstruktur var baseret på et 50%-50% princip. Dvs. at den overordnede koncern ejede 50% af det enkelte selskab og en lokalejer de resterende 50%.
For at kunne få fremstillet sine varer til konkurrencemæssig god pris, havde virksomheden et produktionsselskab i Kina og nu skulle de ansatte undervises.
Eventyret bestod i for det første at få IT-systemet til at leve op til de kinesiske krav – ”Golden Tax” og få medarbejderne på platformen. Det skulle ske på et kursus.
Nu havde virksomheden også en afdeling på New Zealand og i Singapore og de stødte til og skulle også undervises.
Komme afsted
Rejsen viste sig at være en sand overlevelsestur på første klasse. Og et matchende hotel i Shanghaj ’s centrum. Man må konstatere at førsteklasses hoteller i Kina provianterer med vestlig mad. Turen gik via Zürich i Schweitz. Hvilket betød at flyvetiden kom om på 18 timer hver vej.
Det er imidlertid ikke noget problem når sæderne kan ligges ned og man bare kan sove helt udstrakt. Sæderne på første klasse er noget af et teknologisk vidunder.
Hvordan var det på lokalisationen
Morgenbuffeten var til at blive væk i. Skulle man lige have lyst til Italiensk is var det intet problem. Hotellet var i 84 etager, hvilket naturligvis er gigantisk.
Elevatorerne virkede i etaper, men den ene dag gik det helt galt da der optrådte vandskade på hotellet. Elevatorerne gik i stå. Det er fatalt når hotellet så højt da infrastrukturen er lodret med elevatorerne som bærerne elementer.
I løbet af en dags tid var problemet imidlertid løst.
Arbejdsdagen og fokus
Formålet var primært undervisning.
Når man skal lave undervisning, bliver en langsom net forbindelse et problem. Specielt i Kina hvor der en firewall rundt om hele landet. Sjovt nok er den udgående forbindelse fra Kina dårligere den indgående. Men det hele gik i sidste ende.
Konklusionen er at det er fantastisk at møde andre kulturer over et specifikt emne som forretningsprocesser. Det kan kun anbefales at vende blikket udad når man arbejder med IT (ejendoms systemer eller ej).